Devon
Traveller
11 comments
Posted 1 year ago
Hello and good day to you! Can anyone inform me about a train journey from Amsterdam CS to Lisbon or a station nearby Lisbon, with a transfer in Paris Gare Nord?
Unfortunately, some links with trainservice only present BLABLA bus or other busroutes, which is a nuisance when you just look for trains.
I am looking into a ferry trip from Belgium to Lisbon also, I live in Utrecht.
Thank you for a response in due time!
MisterSteve
Traveller
1090 comments
You can't get a passenger ferry from Belium to anywhere other than possibly across the Scheldt to Netherlands.
Lisbon is extremely difficult to reach by train, there are no direct international trains from Spain. Your only option is a train around breakfast time from Madrid to Badajoz, then a connection to Entroncamento and then another train to Lisbon. In the north there are trains between Vigo and Porto but that is a big detour if you didn't plan to visit the north. You need to find a route to Madrid, which may be possible without changing in Paris (which would involve two stations and a Metro ride). But you will need to overnight in Madrid and probably somewhere between Valence and Barcelona.
Use www.bahn.de to find schedules as far as Barcelona - do not try to find the whole journey in one query. If you were thinking of using Interrail you will have a problem in Spain which requires compulsory reservations but makes it almost impossible to get them outside of Spain.
Arend7
Traveller
645 comments
Ik heb die verbinding al eens bekeken, omdat ik ook plannen heb in die richting. Het lukt net niet om Madrid in 1 dag te bereiken. Je komt op zijn vroegst om 21:25 in Barcelona aan en dan vertrekt net de laatste trein naar Madrid. Vanuit Barcelona kun je op zijn vroegst Badajoz rond 16 uur bereiken, maar dan moet je tot na 19 uur wachten voor mogelijkheden naar Portugal.
Zelf ben ik van plan om eerst in Parijs te overnachten, vandaar is het (vooralsnog) makkelijker om vanaf Madrid in 1 dag Lissabon te bereiken (3 kwartier overstaptijd in Badajoz). Bovendien ligt het aankomststation uit NL (gare du Nord) een dik uurtje lopen van het vertrekstation naar Spanje (gare de Lyon). Dan neem ik een hotel daar tussenin. Dan wordt het twee keer een half uur lopen. (Er is wel een rechtstreekse mogelijkheid vanuit Brussel naar Nîmes die het centrum van Parijs overslaat en alleen op het vliegveld stopt).
Terug ben ik van plan om een directe bus Lissabon-Madrid te nemen. Vanaf Madrid lijkt het wel mogelijk om NL in 1 dag te bereiken. Wel vroeg opstaan (vertrektijd 7 uur)
Gebruik www.bahn.de (met /nl erachter krijg je het in NL). Alleen Portugal werkt daar op dit moment niet. Gebruik dan www.cp.pt (veel Portugese woorden lijken op Engels of Frans)
Devon
Traveller
11 comments
Hallo Arend, dank voor je reactie. Ik heb via bahn.de een route gezocht en het is mogelijk om vanuit Frankfurt Hbf naar Madrid te reizen per trein. Vanuit Utrecht reis ik in 4 uur naar Frankfurt Hbf, echter er zijn op het traject Frankfurt Hbf (vertrek 14.06) - Madrid (aankomst volgende dag om 19.48) 6 overstap-momenten, zodat de reis in totaal 34 uur duurt met een overnachting in Montpellier Saint Roch (12 uur onderbreking) met om 5.51 in de vroegte een trein van Montpellier Saint Roch en een aankomst in Madrid van 19.48 uur. Voor mij is deze reis te onpraktisch en te lang. Een busreis over die afstand doe ik niet meer (1 keer gedaan en dat is genoeg) Nu ga ik een veerboot naar Lissabon zoeken, of van Nederland of van Belgie daarheen. Ik heb eerder al geantwoord, alleen er is een technische storing waardoor mijn reactie niet geplaatst wordt. Helaas!
Devon
Traveller
11 comments
Dank je wel, MisterSteve, ineens lukt het om een reactie te schrijven. Eerder vandaag werd het steeds verhinderd door een kreuk in de verwerking ervan o.i.d. Ik heb via bahn.de geprobeerd een treinreis te vinden naar Lissabon. Vanuit Frankfurt Hbf gaat er een trein naar Madrid. Als je mijn reactie op Arend's bericht leest kom je dat te weten. Ik merk dat het ingewikkeld is om zonder al te veel onderbrekingen naar Lissabon te reizen per trein. Daarom ga ik verder zoeken naar een veerboot. Er bestaat ook een zeilersforum.nl waar oproepen geplaatst kunnen worden van schippers die een zeilmaat zoeken of andersom. Daar heb ik een oproep gedaan, echter nog zonder resultaat.
Ik ga nu voor een veerboot verbinding zoektocht, vanuit Nederland, of Belgie, zodat ik in Lissabon aankom. Daar wordt ik opgewacht om naar een voedselbos te gaan in een afgelegen stuk land. Ik zal er hier melding van maken als dat lukt.
Arend7
Traveller
645 comments
Lisbon-Amsterdam in 2 days (theoraticaly)
(Reverse not possible because of no trains from Barcelona after 21:30)
Lisbon-Abrantes 8.23-9.44
Abrantes-Badajoz 9.59-13.13 (incl. hour timechange)
Badajoz-Puertollano 14.30-19.06
Puortollano-Madrid 19.20-20.40
Madrid-Barcelona 21.10-23.40
Barcelona-Nimes 10.33-14.13
Nimes-Brussels 15.19-20.43
Brussels-Amsterdam 20.52-22.44 (change in Rotterdam to Utrecht)
Devon
Traveller
11 comments
Hallo Arend, ik waardeer je hulp en als je me nog de kosten van die reis kunt doorgeven dan bewaar ik de info wel.
2 dagen om en nabij reizen incl. 4 x overstappen is me te lang en na vandaag weer van alles op te zoeken over een mogelijke veerboot-verbinding, incl. trein, alles enkele reis, van Hoek van Holland naar Harwich 142 euro met een hut voor de nacht, dan met de trein van Harwich naar Portsmouth 34 euro (incl 30% korting railcard) en op dezelfde dag nog van Portsmouth met Brittany Ferries (Z. W. Engeland) naar Bilbao N. Spanje a 240 euro. Totaal 417 euro, voor mij veel te duur.
Ik wilde het toch eens uitrekenen, met omrekenen van Britse pondbedragen erbij. Met die reis van jou voor de terugreis in gedachten, al was het voornamelijk kostenberekening en geen serieus plan. Het is een puzzel, dat is duidelijk en ik ga als laatste klusje vandaag mijn BlaBla car oproep vernieuwen met een flinke marge van 2 weken data.
Voor Portugal is BlaBla car denk ik nu de beste manier, op vliegen op mijn bezemsteel na. Ik ben trouwens wel benieuwd waarom Portugal zo slecht bereikbaar is per trein vanuit Noord Europa komend. Is dat altijd zo geweest? Het interne busverkeer is goed in Portugal ontdekte ik al zoekend. Waarom er geen veerdienst van buiten de territoriale wateren van Portugal naar Lissabon of Porto gaat begrijp ik ook niet goed. Raadselachtig.
36 uur in een BlaBla bus zitten voor 130 euro ligt me ook niet erg en vliegen doe ik al helemaal niet. Ik heb ooit zo'n lange busreis gemaakt met Eurolines, vanRotterdam naar Santander, we werden als vee de bus uit- en in gejaagd door de 2 chauffeurs die geen woord Nederlands of Engels spraken. Veel te korte pitstops, brak kom je eruit.
Nou, ik weet nu wat er niet kan, nu hopelijk maar nieuws ontvangen over wat wel kan.
Ik wens je plezierig Pasen en goeie reis als je een plan hebt, vriendelijke groet van Devon.
Devon
Traveller
11 comments
Voor wie interesse heeft om van Rotterdam naar Lissabon te reizen, dit is een optie die ik overweeg.
Wel een pittige prijs, inclusief 1 overnachting in Henday, 700 euro totaal heen en terug.
Het zou kunnen dat die overnachting niet nodig is bij een ander reisschema.
De reis is inclusief 2 x een Flixbus-reis in Portugal van om en nabij 15 uur tussen Hendaye en Lissabon.
Zowel trein als Flixbus zijn te boeken bij www.omio.com
Heenreis ma. 1 mei Rotterdam CS
Vertrek uit Rotterdam CS 12.14 pm naar Paris Gare du Nord aankomst 16.15 pm
- overstap naar Paris Montparnasse:
Travel from Gare du Nord (Paris Métro) to Gare Montparnasse
Line 4 train 29 min €2 Taxi 10 min €16–20
- vertrek uit Paris Montparnasse 18.07 pm naar Hendaye aankomst 22.47 pm, 1 overnachting in Hendaye
– 2 mei 22.10 pm overstap op Flixbus naar Lissabon aankomst 12.30 pm op 2 mei dinsdag
Terugreis ma. 22 mei van Lissabon
- Vertrek uit Lissabon per Flixbus 21.50 pm naar Hendaye aankomst 12 pm di. 23 mei
- Vertrek van Hendaye 13.12 pm naar Paris Montparnasse aankomst 17.52 pm
Travel from Paris Montparnasse to Gare du Nord (Paris Métro)
Line 88 bus, train 26 min €3–6 Line 4 train 30 min €2 Taxi 9min €16–19
- Vertrek Paris Gare du Nord 19.25 pm naar Rotterdam aankomst 22.02 pm op di. 23 mei
Ik hou goede hoop op een aanbod van BlaBla car en ondertussen wens ik jou lezer succes en een goeie reis!
nltrainer
Traveller
1404 comments
nog maar weer eens; seat61.com heeft alles voor de echte pro-train gekkies vanaf UK naar elk EUR land-dus gewoon aanhaken vanaf Paris of evt al LIlle.
Was zelf 3 week terug in PT met INterrail-en daarvoor in ESpana and echt, die landen leven echt compleet rug aan riug en hebben weinig met elkaar-vandaar dat schaarse aanbod. Plus dat wie gaat gewoon een directe bus neemt-veel beter toegesneden op de geringe vraag en biedt snellere en direkte links.
Devon
Traveller
11 comments
Hallo nltrainer. Dank, maar niet heel veel dank. Ik geloof dat je wel heel haastig e.e.a. voorbij laat komen over reizen in Europa. Wat "aanhaken vanaf Parijs of Lille", om vanaf UK naar elk EUR-land te gaan, dat is volkomen onduidelijk en mist details van nodige uitleg. Verder is Interrail en de interrail-pas die in Europa gebruikt kan worden alleen bedoeld voor wereldburgers buiten Europa, vandaar ook het melden van prijzen in USD.
Als laatste, wat "gewoon een directe bus" betreft, het reizen per bus voor 12 of meer uren is lang niet naar ieder's smaak en comfort. Mijn uitzoekerij leverde trein en Flixbus op, die beiden vanuit TL te boeken zijn. Zodra je vanaf Hendaye F. verder Portugal in wil reizen, wordt het de Flixbus, helaas.
Het transport in Portugal, wat online te vinden is, of het nu bus of trein is, is slechts in het Portugees genoemd, voor mij onwerkbaar. Bovendien, hoe bestaat het dat een "direct bus" snellere en direkte links zou bieden? Met de Flixbus die ik van Hendaye naar Lissabon neem, moet ik 1 keer overstappen, die reis duurt 15 uur en 20 min. Voor mij net te doen, na een nacht hotel boeken in Hendaye.
Wees alsjeblief wat minder haastig met info details kiezen en je bericht versturen, eigenlijk, dumpen hier. Afkortingen zoals PT: niet duidelijk wat je ermee bedoelt, hoewel ik wel snap dat het Portugal is, binnen de context van deze discussie. Je taalgebruik wijst erop dat je zowel Engels - als Nederlandstalig bent. Je klinkt alsof je weinig stilstaat bij, in haast.
Devon
Traveller
11 comments
Kleine correctie en aanvulling detail ander reisschema omtrent mijn reis, hier eerder genoemd. " Voor wie interesse heeft om van Rotterdam naar Lissabon te reizen, dit is een optie die ik overweeg. Wel een pittige prijs, inclusief 1 overnachting in Henday, 700 euro totaal heen en terug."
De reiskosten zijn totaal, trein en bus: 500 euro. Ik had de nacht in Hendaye op 100 euro geschat en de rest voor eten e.d. onderweg. Verder is er een ander reisschema mogelijk om overnachting in Hendaye te voorkomen, maar dan is er in Bruxelles midi wel een overstaptijd van een uur of 5 in de avond, waarbij een trein rond 23 pm vanuit Bruxelles midi vertrekt naar Parijs Gare du Nord. Dus een overstap-pauze in de reis naar Hendaye Fr. zit er sowie bij, of het in Brussel is, 5 uur, of in Hendaye, bijna 24 uur, zoals gemeld in mijn reisschema van 10 april.
MisterSteve
Traveller
1090 comments
"Verder is Interrail en de interrail-pas die in Europa gebruikt kan worden alleen bedoeld voor wereldburgers buiten Europa, vandaar ook het melden van prijzen in USD." ????????? It doesn't matter which langauge I translate that into , it comes out with the same WRONG meaning!! Interrail is ONLY available to European residents, with restriction on use in home country. The pass that is only available to residents of the rest of he work is Eurail, sold by the same people and often priced in dollars.
And even I understood "aanhaken vanaf Parijs of Lille". The seat61 website starts advice from London, if you want to start from Netherlands skip the first part of the advice and "aanhaken vanaf Parijs of Lille".
And why would you book Flixbus through TL when they have their own website?
Devon
Traveller
11 comments
Hallo MisterSteve. I do appreciate all responses, but I prefer a discussion in a one-on-one manner, to prevent an overdose. I understand by your response, that I mistakenly chose eurail.com instead of eurail.eu. Thanks for that, also for mentioning Flixbus' own website. By moving from Interrail to Eurail, I made a mistake thinking that I was still working on the Interrail-site.
About your last remark, I could've thought of using Google, for a Flixbus website, of course. Sometimes, and I'm not that much used to planning a trip abroad, except for trips to Britain, the entire booking procedure creates short blanks in my super-focus mode, a warning sign that I'm in overdrive with my brain, haha!
The eurail pass is for 1 country including 3 days a month for 87 euro or 4 travel days a month for 108 euro and the other option is a global pass for 804 euro. I'm surprised that there's no pass for travelling through Europe entirely. Since I travel through The Netherlands, Belgium, France, Spain and Portugal, I'm not sure if I can make a new planning work for me with an eurail.pass when I'm not a traveller in Europe all of the time.
In general, when it's about communicating info and know how by experience, there are those who travel almost daily, maybe even for life, and there are those who travel less often, who are less savvy in know how, less quick in surfing online. See what I mean? Nevertheless all info that proves to be useful is appreciated, no doubt. Thanks a bunch!
Devon
Traveller
11 comments
Aanvulling bij mijn zoektocht voor de reis naar Lissabon rond 1 mei:
Nachttreinen van Hendaye Fr. naar Lissabon zijn gestopt sinds de pandemie.
Unfortunately, the night train to Lisbon has been discontinued until further notice. Both on the Sud Express connection from Hendaye (France) and on the Lusitania from Madrid (Spain) to Lisbon.
María José Rallo, Secretary General for Transport and Mobility, announced last week in the Spanish Parliament that the night trains that travelled across the Iberian Peninsula before the pandemic will not resume their journey. The reason: high-speed transport has such competitive travel times that it is no longer justifiable to maintain trains that need one night to connect two cities.
This leaves Portugal more or less cut off from the European rail network. Whether the Portuguese CP can manage the night trains without RENFE is the big question.
A decision we absolutely cannot understand in the "Year of the Railway in Europe". It shows once again the lack of understanding of certain politicians and decision-makers of actual travel movements and wishes. On rail.cc, these two night train connections are among the most requested, as are long-distance train connections to Spain and Portugal in general. It was already a shame to discontinue the night trains from Paris to Madrid and from Zurich to Barcelona.
https://rail.cc/night-train-lisbon-suspended/n79
MisterSteve
Traveller
1090 comments
The decision is simple to understand, these trains lose huge amounts of money. They are very specialist and only a small number are bought so they are expensive to buy. They can't carry as many passengers because beds take up more space than seats but they need more crew and the energy costs of running them are just as high, which all means fares need to be higher. Then there are the much cheaper express buses to take away many possible passengers. There are only a couple of railway links between Spain and Portugal, the main one having been closed for rebuilding for a couple of years, because there has never been much traffic which means track costs are high and what could be a popular destination (Algarve) can't be served.
Since that article was written the EU has announced funding for a new train between Lisbon and Madrid, if the new operator can actually find the cars to run it, but whether it will start and how long it will survive is another article waiting to be written. And given that the majority shareholder of that company is Trenitalia, who closed most of their overnight routes in Italy, it doesn't look very inspiring.
https://transport.ec.europa.eu/news/connecting-europe-train-10-eu-pilot-services-boost-cross-border-rail-2023-01-31_en
Devon
Traveller
11 comments
Thank you, MisterSteve. Your explanation is appreciated. All the changes within rail companies, making ends meet or more, or less, reminds me of a group of people sitting around a mini rail track system, self made, discussing the how, when, why, and what of the train placements, distributing the mini-trains among themselves.
And quarrel about who is entitled to manage the switch, to let the trains ride. Or making the trainrails move so that the train chooses a different direction, or...... derails by accident? Like so many things, showing their true face, this chaos with the train companies seems to be an example, of a game of markbles, I mean dough, more than an organisation using common sense working along human standards, for the sake of service.
By puzzling much, I've found a journey by Flixbus and TL tickets, from Utrecht to Lisbon. One thing that is clear to me now, is that Interrail is merely beneficial for those who love to travel, leave the train often, and use as much time outside the train, to make use, and use up the number of days in a 1 country pass or a global pass. That's very obvious to me.
Why this isn't made clear by Interrail itself is beyond me. When I asked questions in the Interrail Community Forum, the answers were unhelpful, with recommendations I don't look for, and a lack of details often, when an attempt was made to give advice. Not my cup of tea.
MisterSteve
Traveller
1090 comments
"Interrail is merely beneficial for those who love to travel, leave the train often" - well that is what it was always intended for. It's not supposed to be for straight A-B journeys, when it was first invented they were covered by an international fares system but in recent years that was eroded by competition for cheap airlines and bus companies. In response train operators have been forced to bring in their own airline style fares systems which don't connect (just as cheap flights don't connect with others). But no train tickets answer your problem that it's a long way to go and it can't be done in the timescale you expected.
Devon
Traveller
11 comments
For the 2nd time, there's a problem with getting my message through. I'll come back later.
Devon
Traveller
11 comments
Hello MisterSteve. Why did you mention Interrail earlier, here? A week ago: "If you were thinking of using Interrail....." Since it's not relevant for my journey, and you could've known this, due to my presentation of a travel plan? One of the moderators, Belinda, understood my issue completely, after I suggested to make it explicitly clear that Interrail is for station hoppers, randomly exploring countries. Not that I expect to see any change, for there are flaws in the calculations of journey-schedules, and wrong display of times, one of the Interrail - community members told me. Dust has settled on the system, I assume, so that there's hardly anyone working on corrections and adjustments. It seems to have grown sort of.... unwieldy?
The most difficult part of the puzzle is finding connections as smooth as possible, while there are no fixed travel times for all days of the week, foremost in the Flixbus timetable. A train is comfortable, because of bistro's or coffee counters in the train, and some transfers are long enough to find a good leg-stretch and refreshments on railway stations.
The amazing thing with TL bookings, is that after making a planning with schedules, hoping to save dates and times for a later day of payment, the times are changing, never the same as before. That's a nuisance, for I can't save a train-plan in my account. And so, booking and payment on the same day is what TL expects me to do. They automatically also present the cheapest price, so that I can't oversee all possibilities. That's not practical either.